En fin, men fuktig sommer er over. Fredrik har vært på besøk alene i Lofoten. Der fikk han bestemme det meste i regnværet, og lettlurte besteforeldre gjorde som de ble bedt om. Fra Lofoten bar turen til Trondheim hvor Mona og jeg tok i mot og dro videre til Frøya. Ei ukes tid i Ritas nye hus var trivelig for alle. Et av høydepunktene var båttur med Geir og Helene til Hopsjøen. På hjemturen fra Frøya kjørte vi til Røros for overnatting og middag med familien Aspnes.
Etter noen dager i Oslo dro vi med Marius på Color Fantasy til Kiel og videre til Danmark hvor vi møtte Ole Johan. Der hadde vi fine dager i ferieleilighet og utflukter til blant annet Legoland. Sistnevnte var stor suksess, spesielt for Fredrik.
Etter ei uke på jobb dro jeg til Warwick University utenfor Coventry for å overvære konferansen useR! 2011. Dette var en svær konferanse med flere parallelle sesjoner med foredrag om statistikk, R og beslektede emner. Jeg holdt selv et foredrag om undervisning av naturfaglige studenter med bruk av R Commander. Responsen var bra, og jeg dro hjem med massevis av ideer og triks i sekken.